php wd slider

«

»

Οκτ 16 2015

Σχολικά Έτη 2011-2014

 

ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2013-14

εικονα

Μανώλης Αναγνωστάκης – Φωτογραφία από το αρχείο του Γ. Ζεβελάκη, που δημοσιεύθηκε στο αφιέρωμα στο Μ.Α. του ένθετου της εφ. Η Καθημερινή Επτά Ημέρες, 4/12/ 2005

Μανώλης Αναγνωστάκης

Συμπληρώνονται φέτος 90 χρόνια από τη γέννηση και 10 από το θάνατο του Μανώλη Αναγνωστάκη.

Οι δραστηριότητές μας λοιπόν για τον εορτασμό της Παγκόσμιας Ημέρας Ποίησης αφιερώθηκαν στη μνήμη του και στόχευσαν στην ανάδειξη των υποφωτισμένων πτυχών της ζωής και του έργου του.

Ξεκίνησαν με την προσπάθεια αναγνώρισης της φωνής του ως αναγνώστη του Καρυωτάκη και της φυσιογνωμίας του σε φωτογραφίες από την εποχή της θητείας του στα Γιάννενα και κατέληξαν στην αποκάλυψη της μορφής του κάτω από τα προσωπεία του Αλ. Καμή και του Μανούσου Φάσση.

Διαβάστε εδώ ολόκληρο το κείμενο.

Μαντίθεος – Άμλετ

 

Λυσίας, Υπέρ Μαντιθέου

Μια πρόταση προσθήκης υπερσυνδέσμου στην ψηφιακή

εκδοχή των σχολίων της παραγράφου 19

Δείτε την παρουσίαση εδώ 

 

«Ο Μαντίθεος επισημαίνει ότι η ουσία της δοκιμασίας δεν είναι η εξωτερική εμφάνιση

του δοκιμαζόμενου, αλλά οι πράξεις του. Τα φαινόμενα συνήθως απατούν. Πολλοί πίσω

από μια κόσμια εμφάνιση κρύβουν την κακότητα της ψυχής τους. Ενδιαφέρονται για το

φαίνεσθαι και όχι για το είναι.» (από τα σχόλια του βιβλίου)

 

Ο νέος με τη μακριά κόμη Μαντίθεος αναρωτιέται «να είσαι ή να φαίνεσαι;»,

Η απάντηση δεν μπορεί παρά να είναι «να είσαι»: να είσαι τολμηρός κι ας φαίνεσαι παρά-

τολμος, να είσαι αυθόρμητος κι ας φαίνεσαι παρορμητικός ?

 

Αντιγόνη project 

αντιγονες

Την αφίσα της παρέμβασής μας κοσμεί μια φωτογραφία της Ελένης Παπαδάκη από την παράσταση του 1940, που πιστεύουμε πως στο εξαίσιο βλέμμα της αντικατοπτρίζονται τα «πάθη» και των τριών Αντιγονών μας…

Επανήλθαμε φέτος στο «Αντιγόνη project» που απασχολεί τη Β΄ Τάξη του σχολείου μας με δύο νέα ζητήματα, ένα φιλολογικό και ένα ιδεολογικό.

Το πρώτο ήταν «ποιες θα μπορούσε να είναι οι άλλες δύο τραγωδίες της τριλογίας που δίδαξε ο Σοφοκλής» και το δεύτερο «ποιο το σωστό και ποιο το λάθος».

Αυτό το δεύτερο αποτέλεσε και το αντικείμενο της φετινής συζήτησης στο αμφιθέατρο μετά την παράστασή μας : πώς ορίζεται το σωστό και πώς το λάθος.

Διαβάστε ολόκληρο το project εδώ.

 

 Χριστόφορος Μηλιώνης

Δείτε το βίντεο  :   Η κραυγή

Είναι δέντρα τόσο γυμνά που μοιάζουν πεθαμένα. Καθώς έχουν μείνει ακλάδευτα,

πέταξαν μακριά κλωνάρια, όσο μπορούσαν πιο ψηλά, εξαντλήσανε όλη τη δύναμή

τους σ? αυτή την αδέσμευτη και μάταιη ανάπτυξή τους, ώσπου απόκαμαν

και πα-ραιτήθηκαν κι απ? την ίδια τη ζωή.

 

 

Μάριος Χάκκας,40 χρόνια μετά?

 

 

 

 

χακκας

Οι φετινές μας λογοτεχνικές δραστηριότητες, με κορυφαία τον εορτασμό της Παγκόσμιας Μέρας Ποίησης στις 21 Μαρτίου, αφιερώθηκαν στο έργο του Μάριου Χάκκα, με την ευκαιρία της συμπλήρωσης 40 χρόνων από το θάνατό του, το 1972.

ποιημα

« Το φεγγάρι χαμογελούσε », αυτόγραφο του Χάκκα (η λέξη, τεύχος 16)

Διαβάστε εδώ ολόκληρο το αφιέρωμα στο Μάριο Χάκκα.

 

Ο κ. Βασίλης Γκουρογιάννης στο σχολείο μας, καλεσμένος της Α΄ τάξης

Ετοιμάζοντας ένα ανθολόγιο κειμένων των διακεκριμένων σύγχρονων διηγηματογράφων μας (Χουλιαράς, Σωτηρίου, Γκουρογιάννης, Κώτσιας κ.α.) με θέμα τα ομαδικά αθλήματα και ειδικά το ποδόσφαιρο, διαπιστώσαμε κάτι που μας προξένησε ιδιαίτερο ενδιαφέρον: το διήγημα «Από την άλλη γωνία» του Βασίλη Γκουρογιάννη περιλήφθηκε το 2006 στην ομότιτλη συλλογή σε εκδοχή διαφορετική από εκείνη της πρώτης του δημοσίευσης, στο τεύχος 135-6 (φθινόπωρο 2004) του περιοδικού Το Δέντρο, τεύχος αφιερωμένο στο ποδόσφαιρο. Θεωρώντας περισσότερο «δραστική» τη δεύτερη εκδοχή, καθώς σ? αυτή προσημαίνεται με τη δύναμη της υποβολής η εξέλιξη του βασικού επεισοδίου, υποθέσαμε το κίνητρο της «κατεργασίας» του κειμένου.

Σκεφτήκαμε βέβαια ότι μόνο ο ίδιος ο συγγραφέας θα μπορούσε να μας εξηγήσει ποιο αισθητικό αποτέλεσμα ήθελε να πετύχει μ? αυτή την αλλαγή.

Καλέσαμε λοιπόν τον κ. Γκουρογιάννη κι εκείνος, απλός και προσηνής, ανταποκρίθηκε στην πρόσκλησή μας προσφέροντάς μας μια εξαιρετικά εποικοδομητική λογοτεχνική εμπειρία και μια σπάνια γόνιμη συζήτηση.

 

Στις 29 Οκτωβρίου 2011 λοιπόν, την επόμενη σχολική χρονιά, επισκέφθηκε το σχολείο μας, παρακολούθησε μια σύντομη παρουσίαση αποσπασμάτων των έργων του που αναφέρονται στο ηπειρωτικό τοπίο, συνοδευόμενη από φωτογραφίες του Κώστα Μπαλάφα και μουσική του Δημήτρη Δραγατάκη, και μια ανάγνωση των δύο εκδοχών του διηγήματός του «Από την άλλη γωνία».

Έπειτα, ευπροσήγορος αλλά και γοητευτικός συνομιλητής, μας έδωσε τη χαρά να συζητήσει μαζί μας πάνω σ? αυτές τις δύο εκδοχές και σε άλλα ενδιαφέροντα θέματα: από τα βιώματα της πρώτης μεταπολεμικής περιόδου και την απόφασή του να γράψει και να δημοσιεύσει έως την «ποιητικότητα» των κειμένων του, τη θέση του στη διηγηματογραφική μας παράδοση, αλλά και τις σκέψεις του πάνω στο πρόβλημα της βίας στα γήπεδα, καθώς στη συζήτηση περιλάβαμε και αναφορά στο καίριο σχετικό άρθρο του «Επιστροφή στην κουρελόμπαλα!» (Το Βήμα, 27/2/2011).

Ως πολύτιμη παρακαταθήκη κρατήσαμε τις σκέψεις του για τη φύση: τροφός και παιδαγωγός, πρώτη και παντοτινή σοφή δασκάλα μας!

Ευχαριστούμε για άλλη μια φορά τον κ. Γκουρογιάννη για την ξεχωριστή τιμή που μας έκανε.

 

 

 

ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2014-15

 

«Η αδερφή μου»

Η φετινή μας θεατρική παρέμβαση πάνω στην Αντιγόνη είχε τον τίτλο «Η αδερφή μου» και θέμα τη σχέση ανάμεσα στα αδέλφια και ειδικά τις αδελφές.

Μας απασχόλησαν δηλαδή ζητήματα όπως οι μηχανισμοί του ανταγωνισμού και οι διεργασίες της ζήλιας, αλλά και ο ρόλος της ανατροφής και της οικοδόμησης της αδελφικής σχέσης.

Στο πρώτο μέρος παρακολουθήσαμε μια δοκιμή σύνθεσης και δραματουργικής επεξεργασίας του Προλόγου της Αντιγόνης του Σοφοκλή και αποσπασμάτων του μονολόγου Ισμήνη του Γιάννη Ρίτσου (από την Τέταρτη Διάσταση):

προβλήθηκε μαγνητοσκοπημένη η σκηνή του Προλόγου της Αντιγόνης, που ερμήνευσαν οι μαθήτριες Ελένη Νιαράκη (Ισμήνη) και Χριστίνα Οικονόμου (Αντιγόνη). Την προβολή παρακολούθησε μαζί μας και η Ελένη, που ως ώριμη πια Ισμήνη του Γιάννη Ρίτσου πήρε στη συνέχεια το λόγο, αναστοχάστηκε και αποκαλύφθηκε μπροστά μας.

Στο δεύτερο μέρος πραγματοποιήθηκε συζήτηση πάνω στο θέμα που αναφέρθηκε παραπάνω και διαβάστηκαν αποσπάσματα από το έργο του Γάλλου ψυχαναλυτή και φιλόσοφου Ζαν Μπερτράν Πονταλίς «Αδελφός του προηγουμένου».

 

1

 

 

Η αφίσα της παρέμβασης, που φιλοτέχνησε η κ. Μαρία Λύκου

 

 Το σπήλαιο του Πλάτωνα στην Ποίηση του Λευτέρη Πούλιου

 

 

Όποιος δεν αντιστέκεται

θάβεται ζωντανός

Φτωχός κόσμος κλειστός, άλλη μια νύχτα

κι όλα γίναν ένα μάταιο καθεστώς.

Ποιος στ? αλήθεια ουρλιάζει στα μουλωχτά

μέσα σ? αυτόν τον άσπρο κύκλο των θαμμένων;

 

Το αλληγορικό σχολείο

 

Δείτε εδώ την παρουσίαση !!!

 

 Εικόνα2    Jan Saenredam, Η αλληγορία του σπηλαίου του Πλάτωνα, 1604

  Παγκόσμια μέρα Ποίησης

 

Οι δραστηριότητες του 2014 για τον εορτασμό της Ημέρας Ποίησης αφιερώθηκαν στο Μιχάλη Γκανά και το Λευτέρη Πούλιο, που γεννήθηκαν πριν από 70 χρόνια, ο πρώτος στη Θεσπρωτία κι ο δεύτερος στην Αθήνα.

Στην πρώτη φάση του καθιερωμένου πια διαγωνισμού μας αναρτήθηκαν στον πίνακα ανακοινώσεων ποιήματα των αγαπημένων δημιουργών ενυπόγραφα, ώστε να τους γνωρίσουν όλοι και να εξοικειωθούν με τη γραφή τους. Στη δεύτερη, αναρτήθηκαν δυσεύρετα έργα τους χωρίς το όνομα του ποιητή, με ζητούμενη τη σωστή απόδοση της πατρότητας. Μεσολάβησαν και ακολούθησαν αναζητήσεις και συζητήσεις της ιδιαίτερης ιδιοσυγκρασίας καθενός, της στάσης τους ως εκπροσώπων της λεγόμενης γενιάς του ?70, αλλά και της απόστασής τους από αυτή.

Οι τρεις νικήτριες, μαθήτριες της Γ΄ και Β΄ Λυκείου, κέρδισαν βιβλία της προτίμησής τους: διηγήματα του Χαρούκι Μουρακάμι, το Περί Ψυχής του Αριστοτέλη και Σαπφώ.

Μπορείτε κι εσείς να δοκιμάσετε τις δυνάμεις σας στην αντιστοίχιση (στοιχεία της απάντησης έχουν άλλωστε δοθεί?).

Παρακολουθήστε και τις παρουσιάσεις της Γ΄ τάξης «Το σπήλαιο του Πλάτωνα στην Ποίηση του Λ.Πούλιου» και «Εφαρμογές του τύπου ε= (φκ)γτ στον Ύπνο του καπνιστή του Μ. Γκανά»

Διαφορά

 

 

Τα δέντρα παρκάρουν εύκολα

Χωρίς όπισθεν και μανούβρες

6

 

 Σκέψεις σε μια αίθουσα

καλλιτεχνικών εκδηλώσεων

 Μια όψη της γνώσης

 τραβηγμένη σαν ένα μακρύ ύφασμα

Το μήνυμα κεντημένο στην ούγια.

Δεν υπάρχει κανείς λοιπόν

που να μοιραστεί το φορτίο μου;

7

 

Δια

 ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΗΣ ΝΑΥΜΑΧΙΑΣ ΤΗΣ ΚΕΡΚΥΡΑΣ

  

 

 

καλοκαίρι του 427

Θουκ. 3, 76-78

 

Δείτε την παρουσίαση εδώ 

 

Ας είχε προλάβει να χαθεί στα χάη του μεγάλου αιθέρα

ή στον φιλόξενο για όλους Άδη να ταφεί

εκείνος που έδειξε στους Έλληνες πώς να σηκώνουν

στα μισητά τους όπλα τον κοινό τους πόλεμο.

Ω πόνοι, πόνων πρόγονοι?

γιατί εκείνος τους ανθρώπους αιχμαλώτισε.

                                       

                                     ο χορός των ναυτών

                                     του Αίαντα του Σοφοκλή

                                     (στίχοι 1193-98,

                                     μετάφραση Δ. Μαρωνίτη)

 

 

Ο ύπνος του καπνιστή

 

Δείτε την παρουσίαση εδώ

Εφαρμογές του τύπου E= (φκ)γτ

στο έργο του Μιχάλη Γκανά

   «Ο ύπνος του καπνιστή»

Σκέψεις για τη Βία

«Δύναμη και βία είναι πράγματα αντίθετα. Όταν η μία επικρατεί απόλυτα, η άλλη απουσιάζει»

                                                                                                   Άννα Άρεντ, Περί βίας

  Αν σας ζητούσαν να αναπτύξετε σε μια παράγραφο 100 ? 120 λέξεων

το νόημα της φράσης «η βία γεννά βία», τι θα γράφατε;

 

Πριν αρχίσετε, προσπαθήστε να εντοπίσετε τη Βία ανάμεσα στα

πρόσωπα της φωτογραφίας μιας παράστασης του Προμηθέα Δεσμώτη

του Αισχύλου που ακολουθεί?

 

Δείτε ολόκληρη την παρουσίαση εδώ